maandag 21 januari 2013

Gluten vrij brood























Gluten vrij eten is erg wennen, vooral als het gaat om brood.
Omdat er geen gluten in het brood zitten word het brood erg stevig.
Zelf vind ik het daarom het lekkerste om het voor het eten
te roosteren of er een tosti van te maken.
Zo heb je geen kleffe hap, maar iets dat een beetje knapperig is.
In het begin kocht ik het wit brood van Schär.
Dit is prima brood, maar vrij duur.

















Alleen witbrood eten is voor mij geen optie, veelste saai.
Dus ik heb een broodbakmachine gekocht!
Deze had veel goede reviews wat betreft gluten vrij bakken en hij bevalt me
inderdaad prima! Er zit een gluten vrij bak programma op.




















Na wat op internet rond te hebben gekeken naar recepten
heb ik er al verschillende geprobeerd, allemaal voor bruin brood.
Ik bak elke week 1 brood en elke week maak ik hem net ietsje anders.

Dit is het basis recept dat ik gebruik.

7 gr droge gist ( 1 zakje van Dr. Oetker).
In totaal 450 gr. gluten vrij meel.
2 theelepels fiberhusk (dit maakt het brood iets luchtiger).
1 theelepel suiker.
1 theelepel  zout.
1 eetlepel olijfolie (13gr.).
400 ml lauw water.

Als extra kan je zaden toevoegen:
Lijnzaad, sesam zaad, pompoen pitten, zonnebloem pitten, haver mout.
(Voeg niet te veel toe, anders kan je brood mislukken)

Volg de aanwijzingen van je bak machine om het brood te bakken.

Bij de onderstaande broden schrijf ik wat ik heb veranderd in het recept.




















200 gr. Schär mix B.
250 gr. Schär mix donker.




















200 gr. Schär mix B.
50 gr. Schär mix donker.
50 gr. Rijst meel ( bij Toko gehaald).
150 gr. Mais meel ( bij Toko gehaald).




















100 gr. Schär mix B.
100 gr. Schär mix donker.
50 gr. Rijst meel. ( bij Toko gehaald).
200 gr. Mais meel. ( bij Toko gehaald).
1 eetlepel lijnzaad.




















100 gr. Schär mix B.
100 gr. Schär mix donker.
50 gr. Rijst meel ( bij Toko gehaald).
175 gr. Mais meel ( bij Toko gehaald).
25 gr. Mais meel grof ( bij Toko gehaald).
1 eetlepel lijnzaad
4 eetlepels pompoen pitten

Als het brood klaar is laat ik hem eerst gewoon een beetje op een rekje afkoelen,
na ongeveer een uurtje wikkel ik hem in een theedoek en laat hem verder afkoelen.
Als hij helemaal is afgekoeld snij ik hem meteen in sneetjes.
De sneetjes verpak ik per 2 in een diepvries zakje met zaksluiter.
De kontjes eet ik de dag erna als eerste, de rest gaat de vriezer in.
Ik eet per dag 1 zakje, want in de ochtend ontbijt ik altijd met cornflakes.
















Succes met het bakken van je eigen gluten vrije brood!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten